وجود هورمون تستوسترون در برخی کارکردهای مردانه، تأثیرات مهمی به همراه دارد.
 

مقدمه

تستوسترون هورمونی است که در بدن انسان یافت می شود. سطح هورمون تستوسترون در مردان بیش از زنان است. تولید و ترشح این هورمون در هنگام بلوغ افزایش می یابد و این افزایش تا سن 30 سالگی ادامه خواهد یافت.
 
پس از 30 سالگی هورمون تستوسترون شروع به کاهش می کند به نحوی که در هر سال تولید آن در حدود 1 درصد کاهش پیدا می کند. کاهش سطح تستوسترون نتیجه طبیعی افزایش سن محسوب می شود.
 
وجود هورمون تستوسترون در برخی کارکردهای مردانه، تأثیرات مهمی به همراه دارد. برخی از این کارکردها از این قرارند:
 
- میل و قدرت جنسی
- تولید اسپرم
- تولید و قدرت ماهیچه ای
- توزیع چربی
- تراکم استخوان
- تولید گلبول های قرمز
از آنجا که هورمون تستوسترون نقشی جدی در بدن انسان ایفا می کنید، کاهش آن می تواند تغییرات جسمی و روانی زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.
 

عملکرد جنسی

تستوسترون هورمونی است که بیش از بقیه هورمون ها در میل و عملکر جنسی مردان نقش دارد. کاهش سطح این هورمون در خون مساوی است با کاهش میل جنسی در مردان. یکی از بزرگترین نگرانی های مردانی که با کاهش میزان هورمون تستوسترون مواجه می شوند، ترس از دست دادن میل جنسی و کاهش عملکرد آن ها در این موضوع است.
 
مردان هر چه سنشان بالاتر می رود، شاهد تغییرات منفی در میل و عملکرد جنسی خود هستند که این امر ناشی از کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن آن هاست.
 
کاهش سطح تستوسترون ممکن است مشکلات زیر را برای آقایان ایجاد کند:
- کاهش میل جنسی
- نعوظ کمتر در حالت عدم تحریک، مانند هنگام خواب
- ناباروری
 
اختلال نعوظ عموماً با کاهش میزان هورمون تستوسترون مرتبط نیست و نمی توان اختلال نعوظ را به کاهش این هورمون مستند نمود. البته در مواردی که اختلال نعوظ با کاهش هورمون تستوسترون همراه شود، ممکن است درمان هورمونی به درمان اختلال نعوظ نیز کمک کند.
 
این عوارضی که در بالا بیان شد، معمولاً به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتند. اگر هم چنین باشد، کاهش سطح تستوسترون ممکن است تنها یک علت از چند علت باشد.
 

تغییرات جسمی

اگر سطح تستوسترون بدن کاهش یابد، ممکن است مجموعه ای از تغییرات جسمی برای فرد اتفاق بیافتد. تستوسترون هورمونی است که معمولاً از آن به هورمون "مردانه" یاد می شود. این هورمون به تولید بافت های ماهیچه ای مردانه، رشد مو در جاهای مختلف بدن و به طور کلی ایجاد فرم و حالات کلی مردانه، کمک می کند. کاهش سطح این هورمون ممکن است به تغییرات جسمی زیر منجز شود:
 
- افزایش بافت های چربی در بدن
- کاهش توده ها و یا قوت ماهیچه ها
- شکنندگی استخوان ها
- کاهش موهای بدن
- تورم و یا حساسیت در بافت سینه
- احساس گرگرفتگی
- افزایش احساس خستگی و کوفتگی
- تأثیر بر سوخت و ساز کلسترول
 

اختلالات خواب

کاهش تستوسترون ممکن است سطح انرژی فرد را کاهش داده و موجب بی خوابی و دیگر تغییرات در الگوی خواب شود.
 
هورمونی درمانی برای مشکل کمبود تستوسترون، ممکن است با آپنه خواب ارتباط داشته باشد. آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب یک بیماری جدی است که موجب مشکلات تنفسی در خواب خواهد شد. آپنه خواب موجب اختلال در الگوی خواب شده و احتمال خطراتی همچون سکته را افزایش خواهد داد.
 
از سویی تغییراتی که در اثر آپنه خواب در بدن ایجاد می شود، ممکن است به کاهش سطح تستوسترون کمک کنند.
 
البته باید به این نکته توجه نمایید که حتی اگر مشکل آپنه خواب ندارید، باز هم در حالت عادی، در هنگام خواب سطح تستوسترون کاهش خواهد یافت. محققان هنوز نتوانسته اند توجیهی برای این پدیده بیابند.
 

تغییرات هیجانی

کاهش سطح تستوسترون علاوه بر تغییرات جسمی، ممکن است بر هیجانات شما نیز تأثیراتی بگذارد. این شرایط ممکن است به احساساتی مانند غم و افسردگی منجر شود. برخی افراد ممکن است در اثر کاهش این هورمون، مشکلاتی را در حافظه و تمرکز پیدا نموده و کاهش انگیزه و اعتماد به نفس را تجربه کنند.
 
تستوسترون هورمونی است که بر تنظیم هیجانی تأثیر مستقیم دارد. افسردگی یکی از عوارض مشاهده شده در مردانی است که هورمون تستوسترون در بدن آن ها از سطح نرمال کم تر است. این افسردگی ممکن است با تحریک پذیری، کاهش میل جنسی و خستگی ناشی از کاهش سطح تستوسترون، مرتبط باشد.
 

علل دیگر

در حالیکه هر کدام از مشکلاتی که در بالا بیان شد، ممکن است نتیجه کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن باشد، اما در واقع ممکن است برخی از آن ها کاملا طبیعی بوده و در نتیجه افزایش سن رخ دهند. برخی علل دیگر که ممکن است توجیهی برای این مشکلات باشند از این قرارند:
 
- مشکلات مربوط به تیروئید
- آسیب دیدن بیضه ها
- سرطان بیضه
- عفونت
- اچ آی وی
- دیابت نوع 2
- عوارض جانبی مصرف برخی داروها
- مصرف الکل
- ناهنجاری های ژنتیکی که بر عملکرد بیضه ها تأثیر منفی می گذارند
- مشکلات مربوط به غده هیپوفیز
 
برای تشخیص دقیق علت مشکلات ایجاد شده، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
 
مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد سطح تستوسترون در افراد بالای 65 سال، تقریباً بین 350 تا 450 نانوگرم در هر دسی لیتر است.
 

درمان

فارغ از اینکه علت کاهش سطح هورون تستوسترون چیست، چند گزینه درمانی برای افزایش سطح تستوسترون و کاهش عوارض ناشی از کاهش آن، در دسترس است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
 
تستوسترون درمانی
هورمون تستوسترون می تواند از روش های زیر دریافت شود:
- تزریق در ماهیچه، هر چند هفته یک مرتبه
- چسب ها و یا ژل هایی که بر روی پوست استفاده می شود
- چسب هایی که در داخل دهان استفاده می شوند
 
تستوسترون درمانی برای افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پروستات بوده و یا به این بیماری مبتلا هستند، توصیه نمی شود.
 
کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی
ورزش کردن بیشتر و کاهش وزن می تواند به تولید بیشتر هورمون تستوسترون کمک کند.
 
داروهای درمان اختلال نعوظ
اگر بزرگترین مشکل شما پس از کاهش هورمون تستوسترون، اختلال نعوظ است، داروهایی که برای درمان این اختلال تجویز می شوند، می توانند بسیار کمک کننده باشند.
 
داروهای درمان اختلالات خواب
اگر پس از کاهش سطح تستوسترون، مشکلاتی همچون بی خوابی را تجربه می کنید، بهتر است از دمنوش ها و یا داروهایی که به همین منظور توصیه می شوند، بهره ببرید.
 
منبع: سایت هلث لاین